Laman

Sabtu, 25 Juni 2011

KITA MASUK GOLONGAN MANA???

1.Tidak ada lidah dan hati, telah terkunci pendengaran, penglihatan dan mata hati...golongan seperti ini tidak pernah mahu memikirkan Kebesaran Ilahi, tidak pernah mensyukuri nikmat serta RahmatNya..

2.Adanya lidah tetapi masih tidak punya hati... golongan yang mencari imbuhan dan ganjaran, hipokrit, munafik dsbnya..mereka bijak berbicara, mengajak manusia lain menuju kpa Allah, tetapi mereka sendiri lari dpd Allah. Mereka membenci kemaksiatan, dlm masa yg sama mereka bergelimang dgn maksiat.

3.Ada hati tetapi tidak mmpunyai lidah..Kebanyakkannya bertaqwa, beriman, mendapat petunjuk dan hidayah dari-Nya, berusaha menjadi sholeh diantara hamba-hambaNya,senntiasa bersyukur dlm semua keadaan,ridha,menyeru pada kebajikan dan kebaikan dan senntiasa taat dan sabar..khusuk dan tawadduk..

4.Ada hati dan ada lidah..mereka kebanyakkannya pencinta keruhanian, mengembara di alam spiritual sendirian maupun perkumpulan..Allah jadikan lidah dan hati mereka menjadi gedung ilmu yang amat bernilai, memiliki ilmu-ilmu ketuhanan..Di atas izinNya dan RahmatNya Allah akan menaburkan rezeki ilmu dan membuka rahasia-rahasia Nya yg tidak semua orang memilikinya. Hati dan lidah mereka senantiasa mengingat Allah dalam semua keadaan..terus merasa dalam kerinduan, dan kecintaan.. SubhanAllah, Alhamdulillah, Laa Ilaha Ilallah, Allahu akhbar
Tidak ada maqam yg lebih dari itu melainkan para keNabian.

Kata Syeikh Abdul Qadir Al –Jailani di dlm sebuah kitabnya Futuuhul Ghaib ( Menyingkap keghaiban ):

“ Telah daku bagikan manusia itu kpd empat golongan. Sekarang terpulanglah kepada kamu membuat pilihan serta memeriksa diri kamu sendiri jika kamu mempunyai fikiran. Dan selamatlah diri kamu jika kamu ingin keselamatan. Mudah-mudahan Allah swt membimbing kita menuju kpd apa yg di kasihiNya dan diridhaiNya dalam dunia dan akhirat kelak “.insya allah...amiin.....

Wallahu’alam.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar